Aanbod van een cultuursensitieve organisatie
In een cultuursensitieve organisatie dient het hulpverleningsaanbod flexibel te zijn. Het is belangrijk dat de organisatie rekening houdt met de noden van cliënten met een migratieachtergrond.
Hoe kan je screenen of het aanbod aan hulp- en dienstverlening van je organisatie aansluit bij de behoeften van cliënten met een migratieachtergrond?
Deze tools zetten je op weg:
- Op de website van de Nederlandse organisatie Pharos vind je heel wat info over toegankelijke zorg, zoals 'Begrijpelijke en toepasbare voorlichtingsmaterialen & beeldverhalen' en info over Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden.
- Om taaldrempels te verkleinen is er een waaier aan mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld sociaal tolken, pictogrammen of apps inschakelen tijdens het gesprek. Ook kan je intercultureel bemiddelaars inzetten of ondersteuners in diversiteit voor de jeugdhulp. Lees hier meer over toegankelijke communicatie.
- In verband met levensbeschouwelijke drempels: Over levensbeschouwelijke zorg. Praktische informatie voor zorgverleners.